Samochody Tesla – przyszłość na czterech kołach

Właściciele Tesli kupowali swoje samochody z obietnicą samojezdnej przyszłości. Ta przyszłość jest jeszcze daleka, ale Tesla podejmuje kroki, aby tak się stało.

Elon Musk o Teslach

Prezes Tesli Elon Musk ogłosił we wtorek, że wszystkie nowe Tesle będą wyposażone w sprzęt potrzebny do pełnej zdolności do samodzielnej jazdy, w tym osiem kamer i 12 czujników ultradźwiękowych. Nowe pojazdy będą również zawierać chip, który pozwoli oprogramowaniu Autopilot Tesli przetwarzać dane z tych czujników w przyspieszonym tempie, powiedział Musk podczas rozmowy o zarobkach w ubiegłą środę.

Nowy sprzęt nie wystarczy do w pełni autonomicznego pojazdu, ale daje właścicielom Tesli coś, na co mogą liczyć. „Pełna autonomia nadejdzie o wiele szybciej, niż ktokolwiek myśli” – powiedział Musk reporterom na Detroit Auto Show wcześniej w tym miesiącu. „To nie jest 50 lat”.

Technologia samojezdna

Tesla pracuje nad technologią samojezdną od momentu jej założenia w 2003 roku, ale firma niedawno ogłosiła plany udostępnienia technologii wszystkim swoim klientom.

Zmiany nadchodzą, ponieważ Tesla zmierza w kierunku autonomicznej jazdy w znacznie szybszym tempie niż inni producenci samochodów i firmy technologiczne, takie jak Apple, które od lat pracują nad podobnymi celami.

Najnowsze ogłoszenie firmy pojawia się po tym, jak Musk ujawnił, że opracowała ona niestandardowy chip – zwany ASIC – który pozwoliłby jej samochodom na samodzielne prowadzenie przy prędkościach autostradowych.

„Aby to umożliwić, musieliśmy stworzyć superkomputer na pokładzie, który może działać 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu” – powiedział Musk podczas rozmowy o zarobkach w zeszłym miesiącu. „Przechodzimy przez kilka ekstremalnych testów tortur z tymi chipami”.

Tesla Model S jest pierwszym samochodem, w którym zastosowano formę technologii samojezdnej o nazwie Autopilot.

System Autopilot Tesla

System Autopilot został opracowany przez firmę na przestrzeni czasu i opiera się na kamerach i czujnikach wbudowanych w samochód. Nie jest on w pełni autonomiczny, ale może przejąć część prowadzenia, gdy warunki są wystarczająco dobre – np. na autostradzie.

Technologia ta może być również wykorzystywana do automatycznego parkowania samochodu w miejscu parkingowym, nawet jeśli jest ono ciasne lub do parkowania równoległego w środowisku miejskim, gdzie nie ma innych samochodów.

Z Autopilotem wiązały się jednak pewne wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa, ponieważ nie zawsze działa on prawidłowo, a właściciele Tesli ignorowali ostrzeżenia, by nie korzystać z niego podczas jazdy.

W maju 2016 roku Joshua Brown zginął, gdy jego Tesla Model S zderzyła się z ciężarówką z przyczepą ciągnika podczas korzystania z Autopilota na autostradzie w pobliżu Williston na Florydzie. Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu stwierdziła, że Tesla wypuściła swoje oprogramowanie przed zakończeniem testów, co doprowadziło do słabego działania w niektórych sytuacjach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.