Budowa dróg ekspresowych i autostrad w Polsce. Plany na 2023 rok
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje radykalną poprawę sytuacji drogowej w Polsce. Zostanie przełamana bariera w postaci 5 tysięcy kilometrów dróg ekspresowych. Będzie więcej możliwości łatwiejszego podróżowania między różnymi częściami Polski.
Ci, którzy zdecydują się na podróżowanie po kraju, będą mogli wygodniej korzystać z sieci dróg. Skończona zostanie nowa obwodnica Łodzi, a odcinki drogi ekspresowej łączącej Koszalin i Katowice zostaną wydłużone. Znacznie łatwiej będzie można pojechać na międzynarodowe trasy łączące Polskę z Niemcami i Litwą.
Nowe drogi w Polsce
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że do końca 2023 roku zmotoryzowani powinni cieszyć się 260 kilometrami nowych dróg.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ujawniła, że jesteśmy coraz bliżej momentu, w którym pojedziemy drogą ekspresową z Warszawy do Krakowa, drugiego co do wielkości miasta w Polsce. Droga ma skrócić czas podróży i zwiększyć bezpieczeństwo podróżowania.
„Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. Małopolskim” – czytamy na gov.pl.
Obecnie trwa budowa nowej obwodnicy wokół Łodzi, która zakończy się w 2023 roku, wraz z otwarciem odcinka między Aleksandrowem Łódzkim a Słowikiem. Oznacza to, że Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce posiadającym pełny ring wzdłuż wszystkich swoich dróg ekspresowych (A1, A2 i S8).
Oddane zostaną również do użytku dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11:
- prawie 48 km od Koszalina do Bobolic,
- prawie 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
„Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Udostępnimy kierowcom odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe” – podano na gov.pl.
Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.
Trwają prace budowlane na odcinku autostrady A18 w kierunku Wrocławia. Trasa o długości około 70 kilometrów, od Olszyn do Golnic – od granicy z Niemcami do województwa dolnośląskiego – stanie się pełnoprawną autostradą.
Jakie drogi zostaną oddane do użytku w 2023 roku?
W 2023 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie blisko 260 km nowych dróg:
49,4 km autostrad:
- A18 granica państwa — Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa — gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego — Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
- S3 Kamienna Góra Północ — Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola — Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło — Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód — Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie — Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino — Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki — Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego — II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce — Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe — Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze — Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód — Łomża Południe (7,2 km — budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
_________________________________
Autor: Magdalena Chowaniec
Autor zdjęcia głównego: John Howard, Pixabay
Materiał źródłowy: gov.pl, businessinsider.com.pl, strefabiznesu.pl