Co to jest pozycjonowanie stron internetowych w Google i jak działa?
Jak działa pozycjonowanie stron? Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie stron internetowych to w skrócie wykorzystanie mechanizmów Search Engine Google w celu powiązania najczęściej zadawanych pytań i strony www tak, aby w wynikach wyszukiwania Google określona strona pojawiała się jak najwyżej.
Aby strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwarek internetowych, należy przeprowadzić analizę zawartości, czyli audyt strony. Czynności mające na celu wskazanie, jaki kierunek należy obrać i co należy zrobić, aby wypozycjonować stronę na daną frazę, są kluczowe dla późniejszego sukcesu widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
Audyt SEO strony internetowej
Co taki audyt stron pozwala ocenić? Przede wszystkim ogólną budowę serwisu i jego strukturę. Główna strona serwisu, tzw. home, powinna jak najskuteczniej przekierowywać do innych podstron. Jest to szczególnie istotne dla witryn wszelkich sklepów internetowych, ponieważ użytkownicy spodziewają się określonej przez wyniki wyszukiwania strony z adekwatną treścią, a nie strony tytułowej wymagającej kolejnych operacji i czasu.
Kolejną podlegającą ocenie w ramach audytu sprawą jest, czy teksty na stronie są unikalne i są powiązane z innymi artykułami na stronie. Równie, o ile nie bardziej, istotne na stronie są nagłówki, bowiem odpowiadają za pozycję podstrony. Pozwalają poprawnie opisać wyszukiwarce zawartość strony i skutecznie prezentować w wynikach wyszukiwania.
Ocenie podlega również szybkość ładowania się strony oraz linki prowadzące do strony, które mają kluczowe znaczenie w wynikach wyszukiwania Google.
Pozycjonowanie stron www w wyszukiwarce Google – krok po kroku
Aby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, należy na podstawie przeprowadzonego audytu strony zadbać o:
- optymalizację strony,
- treści na stronie,
- link building – zdobywanie linków z innych domen (linki dofollow).
Optymalizacja strony internetowej
Strona internetowa musi mieć odpowiednią budowę. Jeszcze przed budową strony należy wyszukać odpowiednie frazy kluczowe. Określenie odpowiedniego słowa kluczowego będzie decydować o pozycji strony. Dopiero później należy stworzyć strukturę strony internetowej. Dotyczy to zwłaszcza rozbudowanych serwisów, takich jak sklepy internetowe.
Treści na stronie – położenie fraz kluczowych na podstronach
Struktura strony powinna przypominać piramidę, czyli elementy podrzędne i nadrzędne. Na przykład stronę nadrzędną opisujemy słowem kluczowym „pieczywo”, podrzędne to „pieczywo słodkie” i „pieczywo z ziarnami”. Te powinny mieć kolejne podstrony podrzędne, np. „pieczywo słodkie bułki”, „pieczywo słodkie ciasta” itp. To, czy słowa i frazy kluczowe będą poprawnie umieszczone i opisane na stronie i podstronach, czy będą należały do kategorii tych najbardziej popularnych i najczęściej wyszukiwanych, czy będą unikatowe, ma olbrzymi wpływ na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Wszystko należy sprawdzić i zastanowić się, jak najskuteczniej wypromować stronę internetową.
Linki wewnątrz stron internetowych
Częścią optymalizacji strony jest przeprowadzenie linkowania wewnętrznego. Linki te będą kierować do innego artykułu, produktu czy podstrony kontaktowej. Ma to ogromne znaczenie dla użytkowników strony, ale także przy pozycjonowaniu stron. Jedną z najważniejszych zasad jest ta, aby odsyłać w miejsca powiązane tematycznie. Jeśli dany artykuł opisuje buty do biegania, to nie powinien znajdować się tam link, który będzie odsyłać do pieczywa czy rowerów. Konsekwentnie, jeśli link opisany w określony sposób prowadzi do określonej strony, to użyta fraza w innym miejscu na stronie internetowej musi odsyłać zawsze na jedną podstronę. Pozwala to na spójne i konsekwentne odbieranie witryny przez użytkownika i poprawne opisanie strony w Google.
O czym pamiętać – szybkość ładowania strony
Ważnym czynnikiem jest szybkość, z jaką ładują się strony internetowe, oraz wyznacznik TTFB – Time to First Bytes. Ważne jest, aby strona ładowała się na tyle szybko, by nie zniechęcało to użytkowników. Od całkowitego załadowania strony istotniejsze jest to, jak szybko wyświetlą się pierwsze informacje. To jest właśnie wyznacznik TTFB. Tekst jest najlżejszy i może pojawić się w oknie przeglądarki w ułamek sekundy. Pobieżne przejrzenie tekstu pozwala zyskać czas na „dociągnięcie” pozostałej zawartości strony. Należy zadbać zatem o prawidłowe ustawienie kolejności wczytywanej zawartości.
Ostatnim elementem w optymalizacji stron, który jest też drugą częścią rozwinięcia tego artykułu, są treści.
Optymalizacja treści na stronach www – dobór słów kluczowych
Proces pozycjonowania wyszukiwarki Google obejmuje unikalne treści, dotyczące danej frazy kluczowej i odpowiadające na pytania o danej tematyce. Dlatego bardzo ważny jest dobór słów kluczowych. Trzeba zweryfikować, jakie słowa kluczowe będą najlepsze, jaki będą w stanie znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania oraz jakie frazy pomocnicze dobrać.
Linki zewnętrzne
Linki zewnętrzne są najważniejsze i niezbędne, jeśli wyszukiwania Google mają zwracać wysokie pozycje. Ze wszystkich elementów odpowiadających za pozycje w wynikach wyszukiwania, linki są najdroższe. Mamy kilka rodzajów linków działających i ocenianych przez system wyszukiwarki Google nieco inaczej. Należy pamiętać, że Google nie wspiera kupowania linków, a nagłe pojawienie się odnośników do witryny w wielu serwisach nie mające pokrycia w odnośnikach innych, na przykład na blogach, portalach tematycznych, grupach dyskusyjnych, może być wręcz kontrproduktywne. Warto temu zagadnieniu poświęcić więcej uwagi.
Pozycjonowanie na słowa kluczowe z długim ogonem – Long Tail Keywords
Słowa kluczowe z długim ogonem, czyli zawierające kilka słów. Uzyskanie dobrego rezultatu w wynikach wyszukiwania na takie słowa kluczowe jest prostsze.
Pozycjonowanie – czy warto?
Czy warto pozycjonować stronę? Tak, jeśli ma być rozwinięciem interesu, ma dotrzeć do szerszego grona ze względu na interes społeczny, osobisty, ma promować coś istotnego dla właścicieli stron internetowych.